lördags gäsp!

På lördagar bör man va ledig. Men ja ska ju jobba. Jag är till o med beroende av mina helger. Men vad gör de så länge man klarar sig? Bara o inte tänka på de 16 % som lyser med frånvaro av resterande procent som behövs för att räkningarna ska hitta till "betalat" facket. Ignorera och försöka fokusera på annat. sen efter thailanmd o flytten kan man börja se sig om efter extra jobb.. men nu är det lite lönlöst eftersom vi är borta i tre veckor och åker relativt snart..

Dessutom är det nog svårt o få även om ja va aktiv för tillfället. Tänkte på det igår när ja fick ett mejl från arbetsförmedlingen som ville höra hur de såg ut på jobbfronten.. De ser inte ljust ut men många andra har de kolsvart så då ska man vara tacksam för de lilla!

Min moffa hade ringt igår.. ja missade smatalet och vid ett på natten lyssnade jag av telesvararen. Tydligen så var efterrätten på Andreas 30-års middag god, för de ville gärna ha receptet! De skulle få främmande idag o ville bjuda på det! det är inte hyper viktväktar aktigt men det finns värre! Det är nog mest digistive kexen ja tänker på .. 1,5 points per styck.

Så här ser den ut ungefär:

1 paket digistive kex

1-2 paket vaniljvisp 12 % laktosfri (går nog bra med laktos också..) Jag hade tre paket till två "lådor"..

Hallon efter smak och tyckte.


Det är en väldigt enkel men gos efterrätt så det är perfekt om man inte har hela dagen på sig!


smula sönder digistive kexen med en handduk så du får "lagom stora" mumsbitar längst ner i en form. Ha gärna en skål under eftersom de smular rätt mkt. Sen är det bara o ösa över smulorna när du har "smulat" klart. Det ska vara ett jämt lager över hela botten, men ha inte i hela paketet än, det ska räcka till et ttunnare lager i mitten också!


Vispa vaniljvispen så den blir mjuk o fluffig. Nästan som grädde! Ha på ungefär hälften av vaniljvispen över den digistive-prydda botten.

Angående hallonen kan man ta antingen frysta/tinade eller färska om det finns tillgängligt, men kom ihåg att de ändå ska frysas sen igen, så ur den synpunkten kan det kännas som "slöseri" med färska. Ja, det underlättar ju om hallonen inte fryst fast i varandra. Jag ade lite av det problemet, men om det uppstår går det bra o micra hallonen en liten stund så man kan få lös lite "bitar" av dem ändå. Ta ¨på lite jämt över vaniljvispen i önskad mängd, men se till att det är lite på varje "portionsdel" iallafall. (Det får man ju avgöra efter vad man själv tror)

Över et första lagret gör du om samma procedur igen. Denna gång kan du dock ta ett tunnare lager av digistive kex, och lite mindre hallon, dem är mest för dekoration på detta lager!


När du är klar är det bara o täcka formen o sätta in den i frysen ett par timmar. 1-3 timmar. Det går även bra att förbereda rätten i förtid, men se då till o ta fram den i tid så den hinner tina tillräckligt, ingen vill ju äta den djupfryst, den ska bara ha tillräckligt med tuggmotstånd och vara lite lagom kall, så at säga! hihi! Så är det ju bra om man kommer igenom med skeden utan o bryta handleden av sig.. underlättar med andra ord lite tinad! :p *fniss*

Receptet är nog ursprungligen från Milda. Det var min arbetskamrat Pillan som berättade om den för mig och mängder o sånt harja själv improviserat om.. Hon sa i princip vad som skulle vara i o de skulle va fryst. Det var iallafall supergott!

Prova om du vill unna dig själv eller någon annan lite extra mums..

Nu e de dags o sminka över mina två JÄTTElika finnar som har planeterat sig för o stanna extremt synligt i mitt kära ansikte. gissas.. folk undrar säkert varför jag bär omkring på andra människor.. kan de inte flytta till  eget? ;)

Baj 4 now.. bussen väntar.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0